Spørsmålsrunde #1

Nå er det søndag kveld og jeg har fått inn en del spørsmål(noen like) jeg skal svare på. Jeg har også fått inn en del spørsmål som ikke har noe med håndball, trening og kosthold å gjøre, så jeg har valgt å ikke svare på de.

Hvor lenge har du spilt håndball?

Jeg har spilt håndball siden høsten 2007.

Hvordan blir du så rask? 

Når jeg var mindre var jeg ikke veldig rask, men jeg har trent mye løp de siste årene. Bakkeløp har jeg løpt mye og lyktestolpeintervaller. Og det er viktig å løpe alt du har på trening for hvis ikke blir du ikke raskere. Jeg har også en øvelse for hamstring som jeg kjørte 2 ganger i uken i 2 år og jeg kjører den enda. Jeg kan legge ut video av den i et annet innlegg:))

Hva er målene dine innenfor håndball? 

Målene innenfor håndball er et stort spørsmål fordi jeg har mål for kommende sesong og mål for mange år i framtiden. Hvis vi skal prate om fremtiden er det å spille elitehåndball og spille på det norske landslaget.

Spiller du bakspiller eller linje? Jeg har sett deg spille begge deler, men hva er hovedposisjonen? 

Jeg lurer på hvor du har sett meg spille linje? Jeg er bakspiller, og har spilt alle tre bakspillerposisjonene i år.

Hvilke andre idretter har du prøvd og hvorfor valgte du håndball?

Jeg har prøvd fotball, dans, bandy, langrenn, orintering(en gang) og håndball. Jeg valgte vel å spille håndball fordi stefaren min hadde spilt og jeg synes det var gøy. Jeg hadde venner som også spilte.

Hva gjør håndball så gøy?

Jeg synes håndball er gøy fordi det er fysisk kontakt hele tiden, høy fart i spillet, du er nødt til å være våken hele tiden og at du aldri blir utlært. Håndball er selvfølgelig også gøy fordi det er en lagsport og man får vært med andre mennesker.

Hvor ofte trener du?

Fra mandag til torsdag trener jeg åtte ganger og i helgen kan det variere fra 1-3 økter, og kamper kommer i tillegg.

Hvordan ser «treningsplanen» din ut på en uke?

Mandag: Håndball NTG, Håndball Haslum

Tirsdag: Styrke NTG, Håndball Haslum

Onsdag: Styrke NTG, Håndball Haslum

Torsdag: Håndball NTG, Håndball Haslum

Fredag: Fri

Lørdag: Kamp

Søndag: Styrke egentrening

Sånn kan en uke se ut for meg.

Hva er dine beste ferdigheter i sporten?

Mine beste ferdigheter i sporten er vel spillerforståelsen min, farten i beina og gjennombrudd, skudd bakfra både luft og fra bakken og akkurat nå er vel også forsvar en av mine viktigste ferdigheter. Jeg er ganske allsidig.

Hva er din favoritt styrkeøvelse?

Oii, det var vanskelig. Når jeg var mindre tror jeg det var pushups, men nå er det vel enten knebøy, frivending eller benkpress.

Hvor ofte trener du i helger og ferier?

I helger kommer det veldig an på kamper. Så mellom 1-3 økter. I ferier kommer det også an på. For i sommerferien må jeg trene masse siden det er oppkjøring, men i påsken nå tok jeg nesten helt fri fordi jeg hadde hatt mye belastning og trengte hvile.

Hvordan påvirker håndball det sosiale livet ditt? Siden du har lange skoledager og trener så mye.

For å være ærlig har det nok påvirket det sosiale livet mitt i en ganske stor grad. Jeg har ofret en del for å være der jeg er i dag. I 10.klasse droppet jeg Berlintur med trinnet fordi jeg ville være hjemme og trene. Og dette året har jeg jo flyttet til Bærum, vekk fra gamle venner for å satse på håndball, og det er veldig vanskelig å holde kontakt med mange av de. Men jeg prøver å være med de når jeg er hjemme og prøver å holde kontakten til daglig og. Det har vært noen bursdager og fester som jeg har droppet også. Et tips fra meg: Det er bare å planlegge og prioritere riktig, så får man tid til masse håndball, venner og sikkert mye annet gøy. Jeg liker livet mitt sånn det er nå, selvom jeg ofrer noe, men jeg får masse bra igjen.

Hvilke klubber har du spilt i?

Jeg startet i Haslum IL, byttet til Strømm IL og er tilbake i Haslum IL. Så bare 2 klubber.

Har du vært på landslaget?

Jeg har vært på en landsslagsamling for LK 2000 i januar 2016. Men jeg vært på veldig mange regionale landsslagsamlinger for region sør og øst. I tillegg til at jeg var på bylaget til sør i fjor.

Hvordan gjør du deg klar til kamp, sånn mentalt?

Vanligvis starter forberedelsene mine dagen før. Jeg tenker en del på oppgaver, analyserer lag eller de beste spillerne og fokuser på det jeg skal gjøre. Når selve kampdagen kommer sitter jeg som oftest i en bil eller går til kamp, da tenker jeg på noen få stikkord som jeg skal jobbe med på kampen, som f.eks: Skyte mye, avstand og fart. Det pleier som oftest å funke:))

Takk for gode spørsmål!!

– Kathinka Garmann Løvstad #8

 

Spørsmålsrunde

Nå har jeg lagt ut innlegg om styrketrening, håndball, kosthold, mitt liv og treningstips. Så nå tenkte jeg at jeg kunne legge ut noe annet som kan være spennende. Jeg tenker å ha en «spørsmålsrunde». Dere kan sende meg spørsmål både i kommentarfeltet, på snapchat(Kathinkagarmann) og Instagram(Kathinkagarmann). Når jeg har fått ganske mange spørsmål samler jeg de og lager et innlegg der jeg svarer på de🤗 Om du har spørsmål, så vil jeg gjerne ha de før søndag kveld. Jeg kommer bare til å svare på spørsmål som har noe med håndball, trening, kosthold og hvordan jeg lever håndballivet.

 

-Kathinka Garmann Løvstad #8

Det første hybelåret

Det å flytte på hybel som 15-åring var både spennende, skummelt og trist. Jeg flyttet hjemmefra, skulle begynne på en helt ny skole og få lov å drive med det jeg elsker mest.

Bildet over er fra første dagen, den sovesofaen ble etterhvert byttet ut med en ordentlig god seng og de grønne gardinene tok jeg vekk!!

Det var jo selvfølgelig mange ting jeg måtte begynne å gjøre selv, som lage all mat, vaske alle klær, vaske hybelen og ha kontroll på økonomien. Man må planlegge hva man skal spise og prøve å lage store porsjoner for å kunne ha med rester overalt. Kanskje noe av det vanskeligste er å vaske nok klær slik at du alltid har rent treningstøy og treningssokker. Også det å gjøre lekser selv om kvelden og ikke ha noen der fysisk til å hjelpe deg. Jeg har også blitt enig med familien om at til neste år skal de prøve å komme mer på hybelen og være der med meg, for det har det vært litt lite av i år. Det har også vært vanskelig å kombinere/prioritere. Når du bor alene tar de alle avgjørelsene selv og noen ganger kan det gjør at du får alt for mye lekser en dag eller prøver på en uke. Det skjedde meg og jeg var ganske sliten på grunn av at jeg ikke hadde spurt noen om hjelp.

Her er noen bilder av maten jeg har laget👇🏼

Jeg flyttet til en 23 kvadratmeters hybel på Haslum, uten oppvaskmaskin. Jeg bodde noen av de første dagene med pappa, og mamma og Steinar var ofte innom. Det er en ganske stor oppgave og forandring, men det har jo gått veldig bra. Skal innrømme at det var noen uker og måneder jeg gråt fordi jeg savnet de hjemme, men det gikk seg til det og. Jeg fikk mange gode venner som hjalp meg og støttet meg. I starten var det ganske gøy å lage mat og sånn, men man blir lei av det og. Ingen står klar med maten når du kommer hjem fra trening og om det regner må du gå for det. Men jeg har vært superheldig. Jeg har foreldre og besteforeldre, tanter og onkler som stiller opp på alt fra kamp, trening, hjelper meg med lekser, inviterer med på middag og vasker tøy for meg. Det hjelper veldig. Det å vite at du alltid har noen som vil hjelpe, er ganske deilig og trygt.

Jeg synes en 23 kvadratmeters hybel er litt lite, på grunn av at jeg må spise i senga, gjøre lekser i senga, se på TV i senga og sove der. Jeg har ikke eget spisebord og kan heller ikke ha mer enn 2 gjester der, helst 1. Så jeg har funnet en ny hybel!!! 50 kvadratmeter, med eget soverom, spisebord, sofa og TV. Jeg får det litt billigere enn det jeg har det nå. Jeg flytter i august til en nesten nyoppusset hybel. Der kan jeg ha gjester uten at det er noe problem🤗🤗Gleder meg supermasse!! Så der håper jeg å bli lenge!

Om du har noen spørsmål, kommenter eller kontakt meg!!👐🏼 Hybellivet er veldig morsomt, så om du skal gå på en skole et stykke unna, anbefaler jeg deg å flytte på hybel for det gjør deg mindre stresset og du har tid til mye mer om du slipper mye reising.

-Kathinka Garmann Løvstad #8

Siste seriekamper sesongen 2016/2017

Nå er sesongen 2016/2017 over og vi spilte de 4 siste seriekampene i J16 A-sluttspillet i uke 16 og 17. Vi møtte 4 gode lag og med et sykdom- og skadepreget lag gjorde vi 4 veldig gode kamper. Med mellom 10-12 spillere, altså mellom 8-10 utespillere på 4 tette kamper blir man ganske sliten. Vi spilte mot Oppsal, Stabæk, Østsiden Fredrikstad og Oppegård.

Vi startet mot Oppsal fredag 21.april. Vi hadde kjempe lyst til å slå Oppsal, fordi det er et lag som Haslum alltid har slitt med å slå. Kampen er jevn hele første omgang, men Oppsal er alltid litt foran og leder 11-9 til pause etter en omgang der vi har veldig god innsats og disiplin. Vi gjør det litt vanskelig for oss selv i angrep, men vi blir enige i pausen om å rette på noen småting. Vi skulle fokusere på å stoppe innspill, tørre å kjøre kontringer og tøffere satsninger på mål. Vi justerer og tar Oppsal og begynner å ta over kampen i slutten av omgangen, og det er lenge jevnt, men vi klarer å avgjøre et tett oppgjør og vinner tilslutt 20-22.

Dagen etter spilte vi mot Stabæk. Et ordentlig lokaloppgjør. Vi har et veldig bra forsvarspill og keeperspill i første omgang, men vi kjører ikke mye kontringer og skytingen vår er alt for dårlig, noe som gjør at det er 9-8 til oss til pause, selvom vi følte vi burde ledet mer. Andre omgang er jevn og spillet varierer, men innsatsen er bra. Vi bommer alene med målvakt ganske mange ganger og Stabæk leder plutselig med 3, men vi fighter tilbake og er 1 mål bak når minuttet gjenstår. Stabæk scorer i sluttsekundene og vi taper tilslutt 18-20. Det tøffe kampprogrammet som hadde de vært den uken gjorde nok at vi var mer slitne en normalt, men det kan man ikke gjør noe med. Jevn og morsom kamp var det;))

Uken etter skulle vi spille mot Østsiden Fredrikstad borte tirsdag kveld. Vi stilte med 1 spillerbytte og 1 keeperbytte, men vi var klare for å slå Østsiden etter det sure tapet i BRING. Vi startet knallbra og leder 1-5 etter både bra angrep/ankomst og keeperspill. Vi blir litt slitne utover i omgangen og Østsiden tar innpå og utligner 13-13 til pause. Andre omgang melder alle seg på, og forsvaret og keeperspillet er helt glimrende. Vi drar sakte, men sikkert fra og vinner 23-26!!

Siste J16-kampen var mot Oppegård, Norges beste lag som akkurat vant BRING-sluttspillet 2017. Vi ville avslutte sesongen med en bra kamp og gjett om vi gjorde. De første 17 minuttene var helt syke. Vi ledet først 1-6 og 4-11, med fantastisk spill både fremover og bakover. Det utjevnet seg til pause, men vi ledet 12-13. Andre omgang var mye tyngre. Vi begynte å bli slitne og mot store, sterke spillere måtte vi slite mye mer for målene. 5 min før slutt lå vi under med 1, da tok kreftene slutt og Oppegård fikk puttet noen mål til før slutt og vi taper 22-17. Dette var gøy!!

Vi ender tilslutt på en fjerde plass i A-sluttspillet som vi er fornøyde med for vi kan matche alle, og det vet vi nå.

Vi mister nå Marianne og Lars som trenere og får Markus Rossavik som trener. Noe jeg er kjempe spent på.

Takk for en fantastisk sesong, gleder meg masse til neste.

-Kathinka Garmann Løvstad #8

Her er noen bilder fra Oppsal-kampen!!

Super øvelse for hamstring og rumpe!!

Denne gang har jeg lyst til å vise dere en kjempebra øvelse for håndballspillere. Du trener ikke bare hamstring og lår, men også rumpa. Hip thrust er en av de øvelsene du lett får kramper av og man hater den når man gjør den. Jeg legger til en video som viser hvordan den skal gjøres. Veldig viktig å huske på å holde ca 3 sek på toppen for å få enda bedre effekt, da vil du kjenne at rumpa og hamstringen brenner. Du kan også kjøre øvelsen med strikk mellom knærne. I videoen kjører jeg med 60 kg, 8 rep x 3 set.

-Kathinka Garmann Løvstad #8